Voor mijn retro console en games hobby kijk ik nogal eens op Marktplaats. Tussen de vele rommel waarvan mensen denken dat het een fortuin waard is, zit wel eens een interessante titel of console, of de prijs is gewoon goed voor de staat van het artikel. De laatste jaren merk ik dat er steeds meer papegaaien actief zijn die “bieden naar waarde” als ‘disclaimer’ bij hun advertenties zetten om hun eigen onrealistische vraagprijs of verwachtingen voor zichzelf goed te praten.

“Op onzin biedingen wordt niet gereageerd” is zooo 2015

Afgelopen jaar was de trend “Op onzin biedingen wordt niet gereageerd” (Overigens lang niet altijd in correct Nederlands bij de advertentie gezet). Natuurlijk zitten er wel eens mensen bij die biedingen van 5 euro voor iets neerleggen wat origineel 300 euro heeft gekost. Meestal nemen deze mensen niet de moeite om te mailen, maar zetten ze puur het bod op Marktplaats neer. Ik begrijp dat als een dergelijk bod staat, anderen geneigd zijn om net boven dit bod te gaan bieden, dus verwijder het bod en je kunt doorgaan met waar je mee bezig was.

“Bieden naar waarde” is het nieuwe “Op onzin biedingen wordt niet gereageerd”

Dit jaar is de trend “Bieden naar waarde”. Vrij vertaald betekent het dat de verkoper een paar webshops bekijkt en ongeveer hetzelfde bedrag vraagt. De waarde van een gebruikt object wordt in dit geval gelijk geacht aan de verkoopprijs van een webshop.
Het enige wat wellicht niet duidelijk is voor deze verkopers is dat en webshop altijd een kwaliteitscontrole doet over de waren, wettelijke verplichtingen heeft, je als koper een bescherming geniet (wet koop op afstand) en (jaja, schrik niet) dat de webshop met bedragen EXCLUSIEF BTW rekent. De verkoopprijs is dus lang niet wat de webshop er voor krijgt. In dat licht is het helemaal niet gek (of een “onzin bieding”) dat er maximaal 1/3e van de verkoopprijs geboden wordt.

De waarde van tweedehands goederen

Maar wat zijn de tweedehands spullen die verkocht worden via online marktplaatsen en op vlooienmarkten dan waard? Feitelijk wat de gek er voor geeft. Bij postzegels is er jaarlijks een waardebepaling die een richtprijs afgeeft. Voor games en consoles is dit er feitelijk niet. De prijs volgt de biedingen, in plaats van andersom.
Het voordeel hierbij is dat er geen eigenlijk geen limiet op papier staat en het ebay / marktplaats-effect gaat werken als mensen tegen elkaar opbieden. Dat is mooi om wat extra’s te verdienen aan een zoldervondst. Het betekent echter ook dat er soms lage biedingen tussen zitten, of een artikel minder opbrengt dan waar u op hoopt.

Krijg het bedrag wat u wilt

Om uzelf en anderen niet te vervelen of in twijfel te houden en het bedrag te krijgen wat u graag wilt hebben voor uw spullen, heeft bijvoorbeeld Marktplaats een functie waarbij u een minimum in kunt geven. Vanaf dat bedrag kunnen mensen pas bieden. Doet u daRespecteer uw biederst niet, dan geeft u een signaal af dat uw vraagprijs onderhandelbaar is en vaak wordt uw vraagprijs dan gezien als maximum prijs.
Voer dus bijvoorbeeld een ‘bieden vanaf’ prijs in, in plaats van “bieden” en vervolgens “Bieden naar waarde” in uw omschrijving te plaatsen. Daarmee geeft u aan dat u een bepaalde verwachting heeft. Door potentiële kopers te laten raden stelt u zich open voor biedingen die niet aan uw verwachtingen voldoen (ofwel: “onzin biedingen”).

Denk na: verkoop geen onzin

Tweedehands spullen zijn geen nieuwe spullen. Per definitie zijn ze minder waard dan nieuwe spullen. Platformen als Markplaats en eBay bieden prima mogelijkheden om anderen blij te maken met deze goederen. Omdat dergelijke artikelen vaak geen waarde indicatie hebben in een gids en soms trendgevoelig zijn, kan de prijs vrij volatiel zijn.
Wees reëel en behandel kopers niet als een debiel vanwege uw bewuste keuze door geen minimum in te stellen of niet duidelijk te zijn in uw verwachtingen.
Op eBay bestaat al een rating systeem voor verkopers. Voor Marktplaats zou dit ook handig zijn om onzin-verkopers te weren. Dan zijn er ook geen onzin biedingen meer.

Facebook Comments

Website Comments

  1. dirk
    Beantwoorden

    Je snapt duidelijk weinig van wat collecten inhoudt. 2e hands is minder waard, nieuw bestaat niet eens meer met betrekking tot retro materiaal. Of je moet het over zaken hebben die nog in seal zitten en die zijn vaak een veelvoud van de oorspronkelijke prijs waard. Er is wel degelijk sprake van marktwaarde met betrekking tot collectible zaken. Het is echt niet alleen wat de gek ervoor geeft. Als je kennis hebt van waar je mee bezig bent kan je de zaken op waarde onderscheiden van elkaar ook zonder behulp van webshop. Die bepalen niet wat de waarde is, de markt bepaald die. Dus ook niet een groepje bieders die standaard overal laag op willen bieden.

    • pvankouteren
      Beantwoorden

      Beste Dirk,

      Dank voor je reactie! Afgezien van je engzins denigrerende toon vind ik het inhoudelijk een bijdrage aan dit onderwerp. Een blog blijft een monoloog, waar er bij dit onderwerp genoeg hoeken van inval mogelijk zijn.
      Als je uit de context van retro materiaal stapt en puur naar definitie kijkt is nieuw een andere staat dan tweedehands. In de context van retro materiaal zou ik de staat die jij benoemt (in seal), definiëren als onaangeroerd (http://www.encyclo.nl/begrip/onaangeroerd). Ik heb het hier echter tweedehands bewust en niet ‘nieuw’ of ‘onaangeroerd’ zoals je in de sectie ‘Denk na: verkoop geen onzin’ kunt lezen en in de titel van dit blog.
      Wat betreft de markt ben ik benieuwd naar hoe jij die definieert. Blijkbaar behoren webshops en een groepje bieders die standaard overal laag op willen bieden daar niet bij. Bij mijn weten zijn zowel consumenten als winkels onderdeel van ‘de markt’, niemand uitgesloten.
      Winkels (danwel fysiek, dan wel op het internet) hebben een prijsstelling omdat zij nou eenmaal goederen tegen een bepaalde waarde verkopen om hun doel (winst) te behalen. Die prijsstelling is gebaseerd op de inkoopprijs en een stukje winstmarge wat nodig is om de zaken operationeel te houden, salaris te betalen, promotie te doen, overhead om ‘tegenvallers’ te kunnen opvangen (retouren, beschadigingen). De consument is onderdeel van diezelfde markt en is bereid om een bepaalde prijs te betalen voor goederen. Zij baseren de prijs op ‘de markt’. Het is nog niet heel gebruikelijk (maar wordt dat wel meer) om de vraagprijs voor producten af te stemmen op ‘wat gangbaar in de markt is’. Dat wil zeggen: een prijsstelling die niet onoverbrugbaar is voor kopers, die competitief is met andere (web)winkels en waarmee winstmarge behouden blijft.
      De consument is slechts één van de componenten die de marktprijs beïnvloedt. Schaarste, heruitgave, releases van vergelijkbare games of toename in populariteit van een karakter en prijsstelling van concurrenten doen dit net zo goed.

  2. dirk
    Beantwoorden

    ‘Op eBay bestaat al een rating systeem voor verkopers. Voor Marktplaats zou dit ook handig zijn om onzin-verkopers te weren. ‘ Het grootste probleem van marktplaats zijn nu juist de legers aan onzinkopers. Vandaar ook dat het overgrote deel van de mensen die wel degelijk de zaken op waarde in kunnen schatten naar ebay uitwijken met de verkoop. In Nederland wordt gewoon gemiddeld slecht betaald, effect daarvan is dat het goede materiaal grotendeels naar het buitenland gaat. Bied serieuzer en het collecten gaat vanzelf beter. Mensen met een grote collectie hebben niet overal onzin op geboden. Verder maakt de echte verzamelaar zich ook niet druk op ‘bieden naar waarde’ wat een zeer normale indicatie is. Op onzinbiedingen wordt niet gereageerd komt een stuk negatiever over. Echter begrijp ik wel waar het vandaan komt. Van het gedrag van opkopers en gelukszoekers dus aan de koperskant. Retro games is overigens niet het enige waar dit een probleem is. Steeds meer verkopers (ook mensen die zo nu en dan een keer iets aanbieden) houden het voor gezien op marktplaats. Teveel onzinreacties van kopers en teveel afzetterij biedingen. Het is voor velen normaal om 5% of lager van de marktwaarde te bieden. Een rating systeem zal vooral een hoop bieders opruimen. Want dan wordt zichtbaar hoe slecht deze lopen te bieden en wat voor andere negatief gedrag deze vertonen.

    • pvankouteren
      Beantwoorden

      Om te beginnen heb ik wat moeite met rijmen van je reacties. Eerst stel je dat ik duidelijk weinig van collecten weet, waarmee je suggereert dat jij hier de ervaren man in bent, om vervolgens volledig op de verkoperskant te springen.
      ‘Bieden naar waarde’ is een overbodige indicatie, evenals ‘op onzin biedingen wordt niet gereageerd’ en je kunt dat als verkoper zelf al een heel stuk inperken (zie “Krijg het bedrag wat u wilt”).
      Dit slaat gelijk een mooie brug naar het eBay vs. Marktplaats verhaal, want het hoewel het misschien niet zo oogt, is er een enorm verschil tussen deze platformen:
      – eBay gaat uit van een bepaalde vraagprijs, heeft een buy now optie en een best offer. Ze hebben ook een veiling optie, maar adviseren hier ook een beginprijs. Marktplaats daarentegen heeft een ‘bieden’ optie, die anders is dan de ‘bieden vanaf’ optie. Als je dan zo serieus bent als verkoper en je weet de marktwaarde, stel dan ook de ‘bieden vanaf’ in. Scheelt je ‘onzin biedingen’, kun je gelijk je onzin-zinnetje weglaten en hoef je minder onderhandelingscommunicatie te voeren.
      – eBay heeft een groter publiek, en daarmee meer kans op hogere biedingen (ook meer ‘onzin bieders’, maar zij dekken dat beter af dan Marktplaats, zie bovenstaand punt).
      – eBay heeft een internationaal publiek, en door culturele en/of geografische verschillen ligt de prijs in de internationale markt anders dan die in Nederland. Daar is niets mis mee.

      Als ik zie hoeveel goederen er nog steeds over Marktplaats gaan (ik heb hier een monitoringssysteem voor gebouwd, wat me een redelijk beeld geeft), lijkt het er niet op dat steeds meer verkopers uitwijken.
      Indien je uitwijkt vanwege ‘onzin biedingen’ dan had je zelf je advertentie beter in moeten steken en minder ruimte tot discussie open laten (door dus een ‘vanaf’ prijs in te stellen ipv ‘bieden’ en in je advertentie ‘bieden naar waarde’ te zetten).
      Indien je uitwijkt naar eBay vanwege de hogere bedragen die daar geboden worden dan kan ik je daar absoluut geen ongelijk in geven: als iemand in Frankijk een hoger bedrag wil betalen dan in Nederland, dan is dit voor verkopers een no-brainer. (Collectors willen nog wel eens voorkeuren hebben)

      Jij stelt voor individuele kopers te classificeren als ‘onzin bieder’. Niet werkbaar, want de definitie van ‘onzin bieding’ verschilt te veel. Wat wél zou kunnen is per koper de hoogste bieding te gebruiken, deze tegen de uiteindelijke verkoopprijs te leggen (bijv. als percentage) en dit als statistiek per koper op te nemen. Voorwaarde is dan wel dat de uiteindelijke verkoopprijs wordt ingevoerd door de verkoper. Een andere optie zou zijn om het mogelijk te maken om bepaalde gebruikers te weren van biedingen en/of communicatie.
      Voor opkopers is het logisch dat zij minder bieden dan de prijs die (web)winkels hanteren, zij moeten dit zelf ook weer zien te verkopen. Als je netjes je ‘bieden vanaf’ hebt ingesteld en zij zitten hierboven, of je geeft ze de ruimte door puur ‘bieden’ in te stellen, dan is hier niets mis mee. Hetzelfde geldt voor de gelukszoekers: geef ze een speelveld en ze gaan aan de onderkant zitten. Leg de onderkant op het niveau wat je zelf bespreekbaar vindt en het zijn geen ‘gelukszoekers’ meer.

      In ieder geval dank voor je reactie so far. Het is altijd interessant om de andere kant van de tafel te zien.

    • pvankouteren
      Beantwoorden

      Hi Jeroen,

      Dank voor je reactie. Die kreet is ook zo’n mooie die ik de laatste tijd ook nog wel eens voorbij zie komen. Het is een beetje omhoog praten van de prijs door het toepassen van omgekeerde psychologie: de koper moet zo hoog mogelijk bieden als hij zichzelf een kenner vindt (of zo bestempeld wil worden). Immers: als je een “onzinbieding” doet, ben je geen kenner. De verkoper pretendeert hiermee in ieder geval wel een kenner te zijn en geeft de indruk dat er andere kenners zijn die veel voor het artikel over hebben. Die druk moet een reactie bij de koper teweegbrengen om bij het groepje kenners te willen horen. Dat veroorzaakt in potentie twijfels over het beoogde bod bij de koper waardoor hij / zij (om er zekerder over te raken) aan de hogere kant gaat zitten en daarmee dus meer biedt dan wat hij / zij oorspronkelijk in gedachten had.

      • Arnaldo
        Beantwoorden

        Wat denkt u van het volgende:Kenners weten genoeg.

        Zo zie ik een dergelijk kreet als excuus om hun luiheid te verdoezelen om te voorkomen de kopers ruim te informeren. En, mocht iemand toch vragen open hebben staan, leid dit tot volgende conclusie;diegene is dan geen kenner. Echter, iedereen is potentiële koper?

      • Arnaldo
        Beantwoorden

        Hoewel het een enigszins verlate reactie mijn zijde op uw post is, kan ik mij volledig vinden in uw zienswijze. Dit verklaart dan ook hoe ik deze pagina gevonden heb.

        Het “bieden naar waarde” vind ik aanvullend een veredelde wijze om iemand met een kluitje het riet in te sturen. Zeg als verkoper zijnde dan eenvoudig wat de waarde van een product is, inplaats van schimmig te doen. Immers zijn velen Nederlandse inwoners, mij als inbegrip, nog steeds geen taxateur (voor zover er op basis van een foto getaxeerd kan worden).

        Enfin, helaas zijn er veel verkopers die van hun advertentie een spel maken. Dit luidt:”Raadt de prijs”.

        Zo zien we maar weer ondanks het feit dat men soms neerbuigend doet over het verkopers in winkels of vertegenwoordigers, dat verkopen wel degelijk een vak is.

Post a comment