Zoals elk jaar rond de zomer in de formule 1 is het silly season in volle gang. Met een verandering in regelgeving is het voor teams interessanter om rijders te wisselen. Kiezen ze voor ervaring, geld of talent? Tijd voor een overzichtje van de feiten, slecht bewaarde geheimen en een stukje voorspelling / logica.

Massa met pensioen

Deze week kondigde Felipe Massa zijn pensioen aan. Persoonlijk ben ik daar niet rouwig om: hoe goed hij vroeger was, des te kleurlozer was hij afgelopen jaren. Men zegt zelfs dat hij na zijn freak accident in Hongarije nooit meer de oude is geworden. Voor Williams bracht hij ervaring naast Bottas. Nu Bottas een paar jaren ervaring heeft, is het tijd om verder te kijken.

Vandoorne: het talent dat MOET rijden

Aan de ene kant het slechtst bewaarde geheim in de paddock is het stoeltje van Stoffel Vandoorne. De Belg heeft zo’n beetje het hele GP2 veld op een hoop gereden in 2015 en was in lagere klassen ook uiterst succesvol. Als deze coureur geen zitje krijgt, kunnen we de autosport haast niet meer serieus nemen. Toto Wolff ging zelfs zover om te zeggen dat hij hoogstpersoonlijk een zitje zou regelen, mocht McLaren Vandoorne niet presenteren als coureur. Ze moeten overigens wel: als ze dit niet doen, is Vandoorne free agent en is hij vrij om bij elk ander team te gaan rijden. En elk team kan een rijder met zijn talent gebruiken..

Perez leidt de stoelendans

Perez “overlegt met zijn sponsors” wat de beste optie is om te doen. In zeker opzicht leidt hij de stoelendans. De echte topteams zitten vol, dus kijkt hij naar de subtoppers die de stap mogelijk kunnen maken met behulp van zijn geld. De subtoppers zijn in dit geval Williams en Renault: beiden teams die weten wat er nodig is om wereldkampioen te worden. Persoonlijk zou ik Renault kiezen, aangezien een ‘works’ team sneller stappen kan maken over de gehele linie dan een team met een aandrijflijn die ze extern inkopen.

Vrije coureurs en stoeltjes

De coureurs tussen haakjes zijn opties. De coureurs die de grootste kans maken op het stoeltje staan eerder genoemd.

  • Mercedes: Hamilton & Rosberg
  • Red Bull: Ricciardo & Verstappen
  • Ferrari: Vettel & Raikkonen
  • Force India: Hülkenberg & (Maldonado | Celis | Palmer | Nasr)
  • Williams: Bottas & (Perez | Nasr | Button | Lynn | Kvyat | Sirotkin)
  • McLaren: Alonso & (Vandoorne | Button)
  • Toro Rosso: Sainz Jr. & (Gasly | Kvyat)
  • Haas: Grosjean & (Leclerc | Gutierrez)
  • Renault: (Perez | Sirotkin | Kvyat | Palmer | Magnussen | Button)
  • Manor: Wehrlein & Ocon
  • Sauber: Ericsson & (Nasr | Gutierrez | Leclerc)

Button en Kyvat zoekende

Voor een paar teams is het een wassen neus: Zo is het eigenlijk al zeker dat Vandoorne bij McLaren instapt en Gasly bij Toro Rosso. Dat betekent dat Button en Kvyat zoekende zijn. Button heeft aangegeven alleen te willen rijden bij een competitief team, wat betekent Renault of Williams en anders een pensioen.

Wat betreft de teams zijn er een paar die reageren en een paar die in control zijn:

Sauber

Zal reageren op een mogelijk vertrek van Nasr naar Williams, mocht Perez daar niet heen gaan. Ze willen het liefst een paydriver, aangezien ze geld nodig hebben. Gutierrez brengt Mexicaans sponsorgeld mee. Leclerc is een Ferrari talent wat een korting op de Ferrari krachtbron zou kunnen betekenen.

Haas

Gutierrez presteert zwaar onder de maat ten opzichte van Grosjean. Persoonlijk vind ik hem een net-niet-coureur: altijd pech, maar drie seizoenen lang pech kan niet alleen pech zijn.. Haas koopt veel bij Ferrari in, dus Leclerc zou ook voor hen een goede optie zijn voor korting, zodat de rekeningen + salaris van Grosjean makkelijker te betalen zijn.

Force India

Vijay Mallya kan in de media overtuigd zijn dat Perez blijft, maar in werkelijkheid weet hij wel beter. Force India zit ook in zwaar weer (ze lopen eigenlijk al twee jaar achter de feiten aan qua betalingen). Perez maakt het financieel nog moeilijker door een aantal persoonlijke sponsoren mee te nemen bij zijn vertrek. Ondanks dat Celis al een aantal vrijdagtrainingen heeft gereden voor Force India denk ik dat ze een paydriver zoeken. Onlangs liet Pastor Maldonado optekenen dat hij in de race was voor een competitief zitje. Ik vermoed dan ook dat hij of Nasr de drive gaat krijgen bij Force India.

Williams

Ondanks dat ik vind dat Button het best bij ze zou passen, als Brit en PR-technisch, vermoed ik dat ze of met Perez, of met Nasr in zee gaan. Nasr is een logische keuze in verband met de samenwerking tussen Williams en de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras. Daarnaast brengt Nasr naar verluidt zo’n 20 miljoen mee aan sponsoren, waarmee Williams mogelijk de stap naar boven weer kan maken. Hetzelfde als waar Maldonado voor werd ingezet: zijn geld werd gebruikt als investering voor de latere successen.

Renault 

Dit is het team waar het gaat gebeuren: Magnussen en Palmer presteren allebei niet lekker. Van Magnussen had ik meer verwacht en Palmer is een GP2 kampioen, maar geen overtuigend talent, zoals Vandoorne dat wel is. Renault heeft dus twee zitjes vrij. Ook daar is geld nodig om de stap naar de top te kunnen maken. Gezien de historie acht ik de kans voor Sergei Sirotkin ook aanzienlijk. Hij presteert momenteel goed in de GP2. Verder verwacht ik dat Perez hier als de ‘eerste coureur’ gepresenteerd zal worden. In dat opzicht past Button hier ook niet tussen, al heeft hij wel een historie met Renault. Kvyat wordt al sinds hij bij Red Bull zat genoemd bij Renault, al zullen zijn prestaties de laatste tijd niet ervoor zorgen dat ze om hem staan te springen.

 

Zodra de keuze van Perez duidelijk wordt, zal de rest logischerwijs in elkaar vallen. Williams en Renault zijn de teams waar het gaat gebeuren. De rest volgt.