Dit seizoen moet het gaan worden voor Nico Rosberg: het is erop of eronder. Mercedes lijkt sterker dan ooit en hij heeft vorig seizoen goed afgesloten. Zijn kansen lijken groter dan ooit. Tijd om toe te slaan. Dat moet ook wel, want dit jaar is zijn eerste en laatste kans.

Mercedes wordt kampioen

De wintertesten zijn nog niet afgelopen of Mercedes is al de gedoodverfde kampioen. Op de softs zijn ze nog sneller dan Williams op de ultra soft banden. Daarnaast zijn de wagens en motoren van Mercedes bulletproof: Beide coureurs nemen telkens een halve testdag voor hun rekening (waarin ze anderhalve race afstand afleggen) omdat de auto de afstand wel aan kan, maar de coureur niet.

De weg terug omhoog

De wereldkampioen van 2016 zal dus weer in een Mercedes rijden. Afgelopen twee jaren was het Lewis Hamilton die er met de titel vandoor ging. Terecht overigens: Hamilton rijdt slimmer dan Rosberg. Hij is agressief wanneer het moet en kan, dankzij zijn auto, zijn banden sparen terwijl hij aan de leiding rijdt. Daarbij heeft hij 1 ding goed door: track position is key. Door op kop te rijden kan hij het tempo bepalen en Rosberg in het gedrang ‘duwen’. Zodra het ‘Hammer-time’ is, is bij Rosberg het beste van zijn banden en wordt het gat in één of een paar ronden aanzienlijk vergroot om een buffer op te bouwen voor een veilige pitstop. Daarbij mag Hamilton dan ook vaak kiezen aangezien de ongeschreven regel bij Mercedes (en vele andere teams) zegt dat de voorste van de twee coureurs de keuzevrijheid heeft wie als eerste stopt.
De laatste races van 2015 heeft Hamilton het na het veiligstellen van de titel laten lopen. De druk was eraf voor zowel hem als Rosberg. Laatstgenoemde heeft die periode goed gebruikt om races te winnen en zijn ego enigzins te herstellen.

Laatste contractjaar: laatste kans

Met een positieve winter achter de rug zal Rosberg dan ook uitkijken naar dit seizoen. Dit seizoen is zijn laatste kans en moet het voor hem gaan lukken, anders is het game over. Naast het feit dat zijn contract afloopt bij Mercedes (en die van Hamilton nog een jaar doorloopt), staat Pascal Wehrlein te trappelen om zijn plaats in te nemen.
Realistisch gezien zou dit seizoen zijn eerste echte kans worden. In 2014 heeft hij lang meegedaan, maar heeft Hamilton zich enorm herpakt in de loop van het seizoen. Afgelopen seizoen heeft Hamilton hem eigenlijk compleet zoek gereden: Nico kwam standaard net die fractie tekort waardoor al het voordeel naar Hamilton ging. Momenteel staat Hamilton echter op 3 titels en daarmee op gelijke hoogte met zijn ijkpunt (en die van vele anderen): Ayrton Senna. Het was ook goed te zien dat er daardoor een last van hem afviel. Hoewel ik het niet hoop, zou het me niet verbazen als Lewis hiermee iets ‘losser’ wordt omdat hij bereikt heeft in zijn carrière wat hij wilde bereiken.
Dit is dus dé kans voor Rosberg. Als er maar een klein scherp randje van Hamilton afgeslepen is, dan zal hij dit keihard uit moeten buiten en een paar ijzersterke races moeten rijden. Afgelopen jaren hebben we gezien dat als Hamilton gaat mokken, dit tussen zijn oren gaat zitten en hij fouten kan maken. Hoewel hij hier hard aan gewerkt heeft, blijft het toch altijd een beetje de aard van het beestje.

2017: Mercedes of Williams

Afhankelijk van wie er kampioen wordt (Hamilton of Rosberg), zie ik Rosberg bij Mercedes of Williams rijden in 2017. Als hij kampioen wordt, zullen hij en Mercedes ongetwijfeld met elkaar verder willen. Indien hij weer aan het kortste eind trekt zal het mijns inziens beter zijn om naar een ander team over te stappen en zijn eer te herstellen. Williams lijkt me daarvoor het meest geschikt: ze kennen elkaar al en Massa zal (hopelijk) op termijn ook zijn helm aan de wilgen hangen.

Facebook Comments

Website Comments

Post a comment