Voor Nederland was zondag 28 augustus 2016 een waardeloze dag: na een goede kwalificatie van Max Verstappen op Spa Francorchamps wilde het in de race niet vlotten. Na de race werd er een hoop geroepen, maar feit is dat de race voor het podium een andere wending kreeg door het incident in bocht 1.

Drie dik door La Source

In dit filmpje is het redelijk goed te zien wat er gebeurt: Verstappen maakt een hele slechte start en wordt voorbijgestoken door de twee Ferrari’s. Hij pareert echter door binnendoor te steken bij La Source. Let op dat op dit moment, Raikkonen min of meer verrast wordt door Verstappen, maar ruimte laat. Max zit op de kerbs, maar kan, samen met Raikkonen, prima de bocht halen. Het is Vettel die hier de slimme had moeten zijn: Hij positioneert zijn auto wijd  en moet derhalve de bocht ook aan de buitenkant pakken. Hij ziet Verstappen (en wellicht Raikkonen) echter niet en snijdt de bocht een stuk scherper aan. Het gevolg: Vettel tikt Raikkonen aan, Raikkonen tikt Verstappen aan. Vettel spint, Raikkonen en Verstappen hebben schade.
Op GPUpdate verscheen een artikel met de vraag of Verstappen fout zat in de eerste bocht. In mijn optiek zat hij niet fout. Het is Vettel die te scherp insnijdt en zo (voor de tweede keer) zijn eigen teamgenoot elimineert voor een kansrijke positie en zijn team daarmee punten door de neus boort.

Wel fout, maar niet bij de start

Uiteindelijk ging het allemaal mis bij de start: door zijn slechte start komt Verstappen in een kwetsbare positie te zitten. Voorheen gebeurde dit vooral in het middenveld, maar doordat de regels al een tijdje ongeveer hetzelfde zijn, schuift de techniek, en daarmee het veld, in elkaar, waardoor het uiterst competitief is. Door zijn gretigheid wil hij direct terug aanvallen, maar positioneert hij zich ook in een kwetsbare positie. Op GPUpdate zijn de Ferrari-fans momenteel aan het roepen dat er geen gat was. Als er geen gat zou zijn, dan waren Max en Kimi samen gecrashed. Er was een gat en beiden ging er professioneel mee om.
Toch zat Max er een aantal keren naast in de race. Om te beginnen probeert hij met een kapotte voorvleugel te fel te verdedigen. Dit kost alleen maar tijd onderweg terug naar de pit.
Later in de race voltrekken zich nog wat incidenten, voornamelijk met Raikkonen. Bij Renault grapte men zelfs dat ze Raikkonen nog nooit zoveel hebben horen praten. Max en Kimi vochten een fel gevecht uit, waar de Nederlander volgens Raikkonen over de schreef ging. Nou zitten de Ferrari coureurs de laatste maanden behoorlijk te griepen over de boordradio, maar hij heeft wel een punt. Dat Max zijn auto laat staat in Les Combes, is absoluut toegestaan: hij zat vóór Raikkonen en mag daarmee de bocht gewoon aansnijden. Wat hij echter al een paar keer heeft gedaan en wat not done is, is moving under braking. Dit is waar mijns inziens de discussie over zou moeten gaan.

Moving under braking / moving in the breaking zone

In feite is het een ongeschreven regel tussen de coureurs: You don’t move in the breaking zone. Oftewel: zodra je voor een bocht remt, moet je geen capriolen uit gaan halen. Op een dergelijke snelheid is het vrij wel onmogelijk om een crash te voorkomen als iemand plotseling in je rempad stuurt. Let op dat de remzone, de zone is vóór de bocht. Als iemand te laat remt terwijl de ander de bocht instuurt en dit eindigt in een crash, dan kan dit nooit moving under braking zijn.
Eerder in het jaar bewoog Max lichtjes in de braking area. Minder begenadigde coureurs schrikken hiervan, of laten zich in een foutje tillen. Dit is doorgaans geen probleem. Echter, de laatste races beweegt hij veel verder in de remzone, tot afsnijden aan toe. Dat de wedstrijdleiding hier niets aan doet is mij een beetje een raadsel. Aan de ene kant ben ik het gezeur van Vettel en Raikkonen ook wel zat. Aan de andere kant heeft naast Vettel, Raikkonen en Pérez, ook Niki Lauda zich nu fel uitgelaten over de acties van Verstappen. Uiteraard is Lauda een goede stoker en aandachttrekker, maar hij is ook een coureur die weet hoe het werkt. Afgezien van zijn mening over bocht 1 heeft hij wel een beetje gelijk. Max heeft dit soort acties ook niet nodig. Hopelijk leert hij van deze race, zoals hij ook van de afgelopen races geleerd heeft.
Update 2 september: de Ferrari jongens en Perez delen mijn mening. Het schijnt dat Alonso hetzelfde heeft gezegd tegen de BBC.

Facebook Comments

Website Comments

Post a comment