Je zou bijna zeggen “zoals elke race”, was er de afgelopen formule 1 race in Mexico weer een hoop te doen rond Max Verstappen. Sebastian Vettel ging compleet door het lint nadat hij vond dat Max bij een inhaalactie zijn positie op had moeten geven. Max dacht er anders over en het gevecht ging door. Door het tijdsverlies van beiden kon Ricciardo dichterbij komen en moest Vettel in de verdediging voor Ricciardo.

De Formule 1 staat na (en voorafgaand aan) elke race weer in de belangstelling van genoeg media. Dit is in grote mate te danken (of te wijten) aan Max Verstappen: zijn manier van racen en zijn reacties naast de baan verzorgen een hoop voer voor de media in positieve en negatieve zin. Hoe dan ook: Max bezorgt de Formule 1 hoofdpijn. Dit geldt voor zowel de coureurs onderling als de organisatie: het reglementenboek en de wedstrijdleiding. Iedere keer is er ophef, maar bijna nooit volgt straf. Dit tot frustratie van (voornamelijk) buitenlandse fans. Dit is te begrijpen, maar als we de fan-bril afzetten is er een hele duidelijke reden voor.

Het staat niet in de regels, maar het staat ook niet in de regels dat het verboden is

Dit is in het kort waarom er geen straffen volgen. Makkelijker gezegd: de acties die Max maakt zijn niet verboden. Toegegeven: ze zijn soms op het randje, in het grijze gebied, maar ze zijn niet verboden. Feit is dat andere coureurs deze acties niet maken. De vraag die je je dan kunt stellen is: Is Max daarmee een klootzak of zien andere coureurs de mazen in de wet niet?
Er zijn dan twee manieren om te reageren: óf je past dit zelf ook toe, óf je gaat druk uitvoeren om het verboden te krijgen.
Het is niet leuk om te kakken gezet te worden door iemand die net komt kijken. Daarom zijn er een aantal coureurs die bepaalde regels vast willen leggen zodat bepaalde acties van Max wel verboden worden. Zo zijn Sebastian Vettel en Felipe Massa duidelijk uitgekomen voor het feit dat zij dit graag zien.

Maar het wordt nog erger…

Want: Max wéét wat hij doet. Hij weet dat de dingen die hij doet op het randje zijn, maar dat ze niet verboden zijn. Zijn intelligentie en interpretatie van de regels is heel helder. Zodra bepaalde bewegingen verboden zijn, past hij zichzelf aan en vindt nieuwe mazen in de wet die voor interpretatie vatbaar zijn. Het probleem (en daarmee de hoofdpijn) verschuift zichzelf.
Saillant detail: Max werd beschuldigd voor moving under braking. Na een hoop druk van tenminste Vettel en Massa is dit eindelijk duidelijker beschreven in de regels. De eerste die er een straf voor krijgt: Vettel. Waardoor? Hij laat zich frustreren door Verstappen, de man die hij wilde pakken op die regel.
Het bijzondere aan Verstappen ten opzichte van een hoop andere coureurs speelde zich afgelopen zondag af: Tijdens het racen heeft hij het volgende uitgedacht en uitgevoerd, opgebroken in heldere punten:
  • Vettel plaatst een halve aanval bij Verstappen (hij zit er absoluut niet naast).
  • Max remt later dan laat en schiet rechtdoor (niet bewust!)
  • Max weet dat Ferrari het hele jaar al over de boordradio zeurt en dat ze ook hierover zullen gaan klagen
  • Wegrijden bij de Ferrari kan niet gezien zijn versleten banden
  • Red Bull is met Ferrari in de slag om de tweede positie in het klassement, wat gaat om vele miljoenen euro’s
  • Het beste wat hij nog kan doen is strijden voor zijn team: door Vettel te blocken kan teamgenoot Ricciardo dichterbij komen en Vettel aanvallen.

Teamwork

Na de race wordt het door zowel Verstappen als Ricciardo nog tactisch gespeeld: Vettel zeurt en blokkeert, dus hij moet gestraft worden. Indien dit gebeurt zal Ricciardo hierdoor derde worden en Verstappen zal dan vierde of vijfde worden. Hierdoor zullen ze meer punten halen dan Ferrari en verder uitlopen in het kampioenschap. Er volgt wat kritiek, maar het doel is bereikt: meer punten halen dan Ferrari.
Was het fair? Moeilijk te zeggen. Was het slim? Dat absoluut!

Facebook Comments

Post a comment