Dat Marktplaats het Wilde Westen is van tegenwoordig, dat was al bekend. Dat niet altijd alles eruit ziet als op de foto, is ook al bekend en dat kan gebeuren. Verkoper Bjorn uit Enschede doet er nog een schepje bovenop: Naast een foto die alle gebreken verhult, stuurt hij ook nog andere artikelen op en de koper (ik in deze) heeft volgens hem niet goed gekeken.
Normaalgesproken ben ik niet van de digitale schandpaal. De manier van doen van Bjorn na mijn reactie op de producten die hij verzond is echter het toonbeeld van de verharding van de maatschappij alsmede een wake-up call.

De advertentiefoto van Bjorn

Om u als lezer zelf de conclusie te laten trekken, is hier de advertentiefoto van deze advertentie:
Deze heb ik zo goed mogelijk gereproduceerd met de ontvangen artikelen:
 
Daarbij moet ik zeggen dat het me redelijk goed gelukt is, maar de verrotte kabels kreeg ik niet netjes verbloemd zoals Bjorn dat kon.
 Als we vervolgens de achterkant gaan bekijken, dan zien we een iets ander verhaal. Zo liggen de kabels van beide controllers open:
Verder heeft de ene controller een iets (ja, understatement) andere kleur dan op de foto, wat mij erop duidt dat er een andere controller is opgestuurd.
Het doosje is ook handig gefotografeerd. Precies de bovenkant en zijkant zijn niet zichtbaar. Maar goed ook, want als we naar die kanten kijken (of wat er voor door moet gaan..):
Rest ons nog de Zapper.
Deze is van plastic en bij onvoldoende goede verpakking kan dit tijdens transport kapot gaan. Doorgaans zou je dan verwachten dat het stukje plastic niet in het niets oplost.

Niet goed gekeken

Op 20 april 2016 stuurt Bjorn het bericht dat het pakket verzonden is. Geen Track & Trace code, wat jammer is, maar niet rampzalig. “je pakket is op de post. veel plezier ervan” luidt de boodschap.
De postbode levert het pakket netjes de 21e af. Aan de buitenkant ziet het er prima hermetisch afgesloten uit: alle mogelijke kieren en gaten zijn met ducttape dichtgemaakt. De binnenkant is ook nog degelijk opgevuld en vol goede moed begin ik de inhoud uit te pakken. Met elk artikel zakt de moed me echter verder in de schoenen.
Zoals gezegd kan het gebeuren dat een artikel de reis niet (helemaal) in goede staat overleeft. De Zapper kan bijvoorbeeld door transport kapot zijn gegaan. De kapotte kabels en het half verscheurde doosje echter zeker niet.
Allereerst ben ik dus op zoek gegaan naar het stukje Zapper. Daarbij heb ik alle hoeken en flappen van het karton gehad en binnenstebuiten gekeerd: het missende stukje zit er echter niet bij.
Het ergste is nog dat de kabels helemaal kapot zijn, terwijl ze op de foto compleet intact zijn. Vanwege de hoeveelheid missers in deze koop besluit ik contact op te nemen met Bjorn om in ieder geval aan te geven dat dit niet helemaal was wat je zou verwachten. (Dit had ik overigens wellicht tactischer kunnen doen).
De reactie van Bjorn is veelzeggend:
“Nou dan moet ik zeggen dat u niet goed naar de foto heeft gekeken op mp. Want hier is duidelijk zichtbaar dat het boekje in compleet is. Zelfde voor de staat van het doosje. De zapper heb ik heel in de doos gedaan. Zelfde geldt voor de controllers. Maar goed wat wilt u voor middelen die al meer dan 30jaar oud zijn. Maar als ik het dus goed begrijp zijn beide controllers kapot en de zapper? Hoop dat de ernst van dit alles mee valt en u er nog veel plezier van kunt beleven. Mvg Bjorn”
Nou dan moet ik zeggen dat u niet goed naar de foto heeft gekeken
In het feit dat de boekjes zichtbaar incompleet zijn heeft hij gelijk. Hij is echter wel zwaar verbaasd over het feit dat de controller kabels licht (de enigzins fatsoenlijke controller) en zwaar (de zwaar vergeelde controller) beschadigd zijn en dat de zapper een stukje mist. Indien hij de doos niet goed had dichtgemaakt had ik niets in kunnen brengen tegen de zapper. Nu is het duidelijk dat hij zowel over de controllers als over de zapper liegt. Verder is op de originele foto absoluut niet zichtbaar dat het doosje kapot is. De bovenkant staat niet op de foto en de achterkant al helemaal niet.
Maar: de middelen zijn 30 jaar oud, dus ik moet niet zeiken. Wel gek dat er genoeg verkopers zijn die hun spullen wél heel kunnen verkopen.

De verloren foto

Vastbesloten me dit niet te laten zeggen, beantwoord ik met bovenstaande argumenten. Doordat Bjorn de advertentie echter al verwijderd heeft, kan ik die niet meer terugzien. Derhalve vraag ik hem om de foto te sturen zodat ik daar nog eens naar kan kijken. Mocht het kloppen wat hij zegt, dan heb ik zelf niet goed gekeken en is het mijn eigen fout.
Als ik vervolgens de reactie van Bjorn zie, weet ik al dat ik warm ben. Hij is bereid me een symbolisch bedrag van 5 euro te betalen ter compensatie. Verder moet ik mijn gezeik houden, want zijn geld is al binnen.
Het gaat mij echter niet om het geld. Natuurlijk is dat jammer, maar aan 5 euro zwijggeld heb ik niets. Het feit dat Bjorn weigert toe te geven dat hij niet heeft verstuurt wat de foto toonde en daar achteraf ook nog over liegt, me probeert af te schepen met 5 euro en weigert om zijn originele foto te sturen wekt een enorm gevoel van onrecht op. Door niet te reageren denkt hij er mooi vanaf te komen. Het geld is in de pocket.
Wat Bjorn echter niet weet is dat ik met wat URL manipulatie alsnog de foto heb weten te achterhalen (Ik had de link naar de advertentie nog in mijn mail staan en de advertentie foto’s hebben altijd dezelfde naam: Koppel deze logica aan elkaar en bingo!)

Wees op z’n minst eerlijk

Helaas Bjorn: alles wat er gebeurd is, is openbaar en het internet vergeet niet. Als je alleen al had toegegeven dat je foto vele gebreken verhulde en had meegedacht aan een oplossing, dan had het er heel anders voorgestaan. Zoals ik al zei: het gaat me niet om het geld, maar om het feit dat je niet eerlijk bent.
Ik hoop dan ook dat je óf je leven betert, óf nooit meer zaken doet op Marktplaats. Zonder jouw praktijken is het internet weer een stukje veiliger.

Facebook Comments

Post a comment